تهویه مطبوع چیست - شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران

تبرید صنعتی و تهویه هر دو بر یک مکانیسم یکسان مبتنی هستند. یک سیال، که به طور معمول آب یا هوا است، به وسیله تبخیر سیال دیگری به نام مبرد، خنک می شود. مدار مبرد، متشکل از کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و دستگاه انبساط، بخش های جدایی ناپذیر هر دو سیستم هستند. با این وجود، تفاوت های اساسی بین سیستم های تبرید و کولر در مورد اجزاء، روش های طراحی، سازه های تجاری یا صنعتی که در آن ها نصب می شوند و عملکرد آنها و دو بازار مجزا برای هر کدام، وجود دارد.

کولر برای ایجاد و حفظ شرایط خاص دما، رطوبت نسبی و خلوص هوا در فضاهای داخلی استفاده می شود. این فرآیند به طور معمول برای راحتی افراد اعمال می شود.

همچنین در صنعت برای اطمینان از عملکرد صحیح تجهیزات یا ماشین آلاتی که نیاز به شرایط محیطی خاص دارند یا فرآیندهای صنعتی خاص مانند جوشکاری که مقادیر قابل توجهی گرما را تولید می کنند که باید دفع شود به نوعی مورد استفاده قرار می گیرد.

یک کولر باید بدون توجه به شرایط اقلیمی موثر واقع شود و دارای کنترل بر چهار متغیر اساسی دمای هوا، رطوبت، حرکت و کیفیت باشد.

تمایز بین کاربردهای صنعتی و مصارف شخصی همیشه واضح نیست. کولر صنعتی به طور معمول از نظر کنترل دما و رطوبت به دقت بیشتری نیاز دارد. برخی از آن ها همچنین به فیلترهای حساس و حذف آلاینده ها مجهز هستند.

از سوی دیگر، کولرهای مصارف شخصی و خانگی، نیازهایی از قبیل دما، رطوبت مورد نظر، طراحی معماری، پیش بینی آب و هوا، مصرف انرژی و خروجی صدا را در بر می گیرد تا شرایطی ایده آل برای رفاه روانی – جسمی انسان ایجاد کند.

کار اصلی کولر، تبادل گرما و بخار آب بین محیط های داخلی و خارجی و افراد حاضر در محیط است.

عمده ترین وسایل مورد استفاده در کولرهای خانگی و صنعتی عبارتند از بسته بندی، اسپلیت معمولی یا اسپلیت چندگانه برای مصارف خانگی، پمپ های حرارتی مسکونی، سیستم های انتقال هوا برای فضاهای متوسط یا بزرگ، قسمت هایی که در پشت بام نصب می شوند، واحدهای هواساز برای فضاهای کوچک، بخش های ایمنی، تهویه برای خطوط تلفن، چیلرهای صنعتی و پمپ های حرارتی، واحدهایی که آب سرد یا گرم تولید می کنند و سپس از آن برای محیط یا تجهیزات استفاده می شود.

مطالب مرتبط: گذری بر تاریخچه HVAC

واحدهای کنترل بسته، واحدهای خنک کننده دقیق برای سرورها یا تجهیزات مخابراتی، سیم پیچی های فن و سیستم های هیدرونیک، سیستم هایی هستند که از مدارهای آب سرد و قسمت های ترمینال برای تهویه ساختمان ها استفاده می‌کنند.

اینها از نظر اندازه، پیچیدگی و ظرفیت خنک کنندگی به طور قابل توجهی متفاوت هستند، که ممکن است از چند صد وات تا مگاوات، اجزا و به طور کلی که کدام یک از کارکردهای اصلی تهویه را اجرا می کنند، متغیر باشد.

به عنوان مثال:

  • خنک کرد‌ن هوا یا آب
  • گرم کردن هوا یا آب
  • رطوبت زدایی هوا
  • رطوبت هوا
  • فیلتر/تصفیه هوا
  • اختلاط هوای داخل یا خارج
  • تهویه

به عنوان مثال، سیستم های تهویه خانگی، عمدتاً هوای وارد شده از فضا را در یک مدار بسته خنک می کنند. این خنک کننده‌ ها همچنین هوا را نیز رطوبت زدایی می کنند، زیرا رطوبت موجود در داخل تهویه (به شکل قطرات) متراکم شده و سپس از طریق یک شلنگ لاستیکی به بیرون تخلیه می شوند.

از سوی دیگر، سیستم های کنترل بسته، که برای محیط های خاص طراحی شده و سرورها یا تجهیزات مخابراتی را در خود جای داده اند، نیاز به مدیریت دما و رطوبت هوا در یک بازه بسیار محدود دارند و بنابراین نه تنها هوا را خنک و رطوبت زدایی می کنند، بلکه کنترل دقیق دما و رطوبت را نیز با استفاده از گرم کننده و رطوبت ساز برقی اعمال می کنند.

سیستم های کنترل هوای پیچیده تر شامل تمام کارکردهایی است که در بالا توضیح داده شد، و معمولاً در محفظه های جداگانه قرار می گیرد.

چیلرها به جای هوا، آب را کنترل می کنند، هوایی که تا دمای حدود 0 درجه سانتیگراد (یا کمتر در صورت مخلوط شدن با ضد یخ) خنک می شود یا با معکوس کردن چرخه تبرید گرم می شود.

تهویه، فیلتر، اختلاط و اغلب گرمایش با استفاده از اجزای اختصاصی نسبتاً ساده از جمله فن، فیلتر، دمپر و بخاری یا دیگ های برقی مدیریت می شوند، در حالی که عملکردهای اصلی و پیچیده تر توسط سیستم های پیچیده تر مانند مدارهای مبرد و مرطوب کننده ها مدیریت می شوند.

متخصصین تهویه مطبوع شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران به شما کمک می کنند تا کیفیت هوای داخل منزل یا محل کار خود را بهبود بخشید و خانواده خود را راحت تر و ایمن تر کنید. فرقی نمی کند که به دنبال یک تصفیه کننده هوا هستید یا یک سیستم تهویه مطبوع، ما اینجا هستیم تا در هر مرحله از این فرآیند به شما کمک کنیم.

با تکمیل فرم مشاوره خرید آنلاین یا تماس با شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران می توانید از خدمات مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *