تفاوت های چیلر آبی و چیلر هوا خنک - شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران

فعالیت‌های صنعتی مقدار قابل توجهی گرما تولید می‌کنند که برای جلوگیری از آسیب به تجهیزات حساس و محافظت از محصولات تولیدی باید دفع شود. یک روش مناسب برای نظارت و تنظیم دما در سطح بهینه استفاده از چیلرهایی است که مکانیسم خنک‌کنندگی آن‌ها از طریق آب یا هوا است. این مقاله تفاوت‌های بین چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک را بررسی می‌کند.

مقایسه‌ چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک

اگرچه چیلرهای هوا خنک و آب خنک هر دو برای حذف گرمای ناخواسته حاصل از فرآیندهای تولید استفاده می‌شوند، اما از جهات مختلفی با هم تفاوت دارند. انتخاب چیلر مناسب برای کاربردهای صنعتی به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله:

  1. مکانیسم‌های کندانسور چیلر
  2. تفاوت هزینه
  3. محدوده ظرفیت چیلر
  4. ملاحظات زیست محیطی و موقعیت مکانی
  5. تفاوت‌های عملیاتی و ترجیحات ظاهری
مقایسه کندانسور چیلرهای آب خنک و هوا خنک

تفاوت‌های مشخصی بین کندانسور چیلرهای هوا خنک و چیلرهای آب خنک وجود دارد. چیلرهای هوا خنک مجهز به کندانسورهایی هستند که از هوای محیط برای کاهش دمای مبرد استفاده می‌کنند. فن‌ها، هوا را روی لوله‌های حاوی مبرد متمرکز می‌کنند و در نتیجه گرما را از آن خارج می‌کنند. مبرد سرد طی یک پروسه صنعتی به گردش در می‌آید تا به یک اثر خنک‌کننده دست یابد.

در مقابل، چیلرهای آب خنک از ظرفیت گرمایی بالای آب برای تسهیل سرمایش مبرد استفاده می‌کنند. خنک کننده معمولی مورد استفاده در سیستم‌های خنک‌کننده با آب مخلوطی از آب و گلیکول چیلر است که در یک شبکه پوشیده شده از لوله‌ها به گردش در می‌آید.

خنک‌سازی زمانی اتفاق می‌افتد که مبرد سرد شده از یک مبدل حرارتی عبور ‌کند که با فرآیند صنعتی مرتبط است. خنک‌کننده گرم شده سپس به برج خنک‌کننده یا بخش تبرید برگردانده می‌شود و گرمای بدست آمده را برای آماده‌سازی یک چرخه خنک‌کننده دیگر حذف می‌کند.

تفاوت‌های دیگری نیز وجود دارد.

هزینه‌ها

یکی دیگر از عوامل مهم در مقایسه، هزینه خرید، نصب و نگهداری است.

هزینه‌های اولیه

چیلرهای هوا خنک از نظر طراحی و عملکرد در مقایسه با چیلرهای آب خنک، از نظر قیمت گرانتر هستند. در ابتدا، آن‌ها دارای هزینه‌ نصب کانال‌های هوا، فن‌ها و کنترل‌های تنظیم حرارت هستند.

آیا این بدین معنی است که چیلر آب خنک بهتر از چیلر هوا خنک است؟ نه لزوما، مسائل دیگری نیز باید در نظر گرفته شود.

هزینه‌های طول مدت استفاده

چیلر هوا خنک انرژی بیشتری برای تامین نیروی فن ‌ها مصرف می‌کند که اثر خنک‌کنندگی آن‌ را تسهیل و در نتیجه هزینه برق بالاتری را موجب می‌شود. از سوی دیگر، اگرچه هزینه نصب و راه‌اندازی چیلرهای آب خنک کمتر است، اما عموماً در طولانی مدت هزینه بیشتری دارند چرا که اکثر این نوع چیلرها نیاز به نصب برج‌های خنک‌کننده دارند.

هزینه‌های تعمیر و استفاده

همچنین، با در نظر گرفتن هزینه‌های استفاده چیلر آب خنک مانند آزمایش کیفیت آب، تصفیه الزامی آب و هزینه‌های سیستم تبرید، مخارج آن می‌تواند به طور قابل توجهی افزایش یابد. برخلاف چیلرهای هوا خنک، انواع چیلرهای آب خنک به برج‌های خنک‌کننده نیاز دارند که در نتیجه هزینه تعمیر و استفاده که شامل تمیز کردن لوله کندانسور، محافظت در برابر یخ‌زدگی، تصفیه آب و تعمیرات مکانیکی برج است را به مصرف کننده تحمیل می‌کند. علاوه بر این، تعمیر و بازرسی منظم به شما کمک می‌کند تا به ایمنی مطلوب چیلر دست یابید.

محدوده ظرفیت

از نظر مقایسه اندازه کدام یک بهتر است؟

چیلرهای هوا خنک در سایزهای 7.5 تا 500 تن می‌باشند. در حالی که، چیلرهای آب خنک، ظرفیت خنک‌کنندگی بالاتری بین 10 تا 4000 تن دارند.

محیط یا موقعیت مکانی

مکان مورد نظر برای نصب چیلر نکته مهم دیگری است که باید در نظر گرفت. باز هم بسته به برنامه‌های مجموعه، انتخاب چیلرهای هوا خنک یا آب خنک دارای مزایا و معایبی است.

موقعیت مکانی محیط داخلی

هر دو نوع چیلر هوا خنک و آب خنک می‌توانند در داخل نصب شوند. با این حال، فضای اضافی باید برای چیلرهای هوا خنک در نظر گرفته شود. به این دلیل که چیلرهای هوا خنک برای عملکرد صحیح نیاز به دسترسی به هوای کافی دارند.
قرار دادن یک چیلر هوا خنک در یک فضای داخلی با تهویه ضعیف، توانایی خنک‌کنندگی آن را مختل و راندمان را کاهش می‌دهد. در مقایسه، چیلرهای آبی را می‌توان در مناطقی با حداقل تهویه نصب کرد، زیرا برج‌های خنک‌کننده آن‌ها را می‌توان در بخش بیرونی ساختمان قرار داد.

موقعیت مکانی محیط خارجی

انتخاب چیلر هوا خنک در محیط بیرونی از نظر دسترسی نامحدود به جریان بالای هوای مورد نیاز برای تسهیل سرد شدن مایع خنک‌کننده با صرفه است. چیلرهای آب خنک به ندرت در محیط بیرون قرار می‌گیرند.

محیط های گرم

چیلرهای آب خنک بهترین انتخاب برای مناطق صنعتی با خروجی حرارتی بالا هستند. با این حال، آن ها در محیط هایی با درجه حرارت بالا عملکرد ضعیف‌تری خواهند داشت، زیرا چیلرها و برج‌های خنک‌کننده برای دفع گرمای موجود در لوله خنک‌کننده باید سخت تر تلاش کنند.

مکان‌هایی با کیفیت آب پایین

انتخاب در زمانی که موقعیت مکانی آب خوبی ندارد واضح است. چیلر هوا خنک در چنین مواردی بهترین انتخاب است در صورتی که در فضایی با تهویه مناسب نصب شده باشد. بنابراین، آب موجود را می‌توان به سایر فرآیندهای تولید که مورد نیاز است هدایت کرد.

مقررات زیست محیطی

هنگام انتخاب یک سیستم چیلر، مقررات محلی یا منطقه‌ای در مورد پساب‌های صنعتی موضوعی حیاتی است که باید به آن پرداخته شود. از این نظر، چیلر هوا خنک مناسب‌تر است زیرا نگرانی در مورد رهاسازی مواد زائد در محیط وجود ندارد.

پساب چیلرهای آب خنک با حلقه‌باز، قبل از رهاسازی در آب‌های طبیعی نیاز به تصفیه دارند که این امر مستلزم هزینه برای مصرف کننده است. خوشبختانه، تمام چیلرهای آب خنک Cold Shot، سیستم‌های چیلر حلقه بسته و سازگار با محیط زیست هستند.

طول عمر تجهیزات

سیستم‌های آب خنک طول عمری در حدود 20 تا 30 سال دارند. از سوی دیگر، چیلرهای هوا خنک معمولاً بین 15 تا 20 سال عمر می‌کنند.

دلیل این تفاوت این است که چیلرهای آب خنک معمولا در داخل نصب می‌شوند و با فشار کندانسور کمتری کار می‌کنند و چیلرهای هوا خنک در فضای باز با فشار کندانسور بالاتری کار می‌کنند. در هر صورت، سرویس دوره‌ای و منظم چیلر می‌تواند عمر تجهیزات شما را افزایش دهد، بنابراین از آن غافل نشوید!

راندمان چیلر

کدام یک کارآمدتر است؟

در مقایسه، چیلرهای آب خنک کارآمدتر از انواع هوا خنک هستند. راندمان چیلر هوا خنک به دمای هوای محیطی که در سیستم خنک کننده آن استفاده می شود بستگی دارد. هر چه دمای هوای خنک کننده در گردش بیشتر باشد، چیلر هوا خنک فشار کمتری متحمل می‌شود.

به طور کلی، انرژی بیشتری برای پمپاژ مکرر هوا از طریق مبدل حرارتی چیلر برای رسیدن به دمای مورد نظر خنک کننده مصرف می شود.

در مقایسه، راندمان چیلرهای آب خنک بسیار بالاتر است زیرا کمتر به دمای هوای محیطی وابسته هستند. علاوه بر این، استفاده از برج های خنک کننده آب یا واحدهای تبرید، تنظیم سیال چیلر را، در محدوده بهینه تضمین می کند. بنابراین، دستگاه های صنعتی با استفاده از این چیلرها به طور مناسب خنک خواهند شد.

سطح نویز

آیا تفاوتی در تولید نویز وجود دارد؟

بله. چیلرهای هوا خنک در فضای باز صدای بیشتری را از طریق فن های کندانسور تولید می کنند. با این حال، گزینه های کم نویز با استفاده از طراحی ضد صدا و کاهش سرعت چرخش فن نیز در دسترس هستند که منجر به کاهش قابل توجه سطح فشار صوتی می شود.

متخصصین تهویه مطبوع شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران به شما کمک می کنند تا کیفیت هوای داخل منزل یا محل کار خود را بهبود بخشید و خانواده خود را راحت تر و ایمن تر کنید. فرقی نمی کند که به دنبال یک تصفیه کننده هوا هستید یا یک سیستم تهویه مطبوع، ما اینجا هستیم تا در هر مرحله از این فرآیند به شما کمک کنیم.

با تکمیل فرم مشاوره خرید آنلاین یا تماس با شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران می توانید از خدمات مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *