گرمای شدید هوا در این چند سال گذشته سبب شده تا زندگی بدون سیستم های سرمایشی، تقریبا غیر ممکن شود. افراد با توجه به شرایط محیطی، متراژ فضا، نوع کاربری محیط و … نوع کولر خود را انتخاب می کنند. کولرهای گازی یکی از انواع سیستم های سرمایشی است که از محبوبیت بسیاری بین افراد برخوردار است. کولرهای گازی نیز انواع مختلفی دارد. یکی از سبک های آنها کولر گازی ایستاده می باشد. متاسفانه تمام افراد با آنها و نوع کاربری شان آشنا نیستند.

شاید برای خیلی ها این سوال ها مطرح شود؛

  • فرق این دستگاه ها با کولرهای گازی دیواری چیست؟
  • مصرف برق این دو کولر چه فرقی با یکدیگر دارند؟
  • قیمت کدام یک به صرفه تر است؟
  • کولر گازی ایستاده برای منازل مناسب تر است یا دیواری؟
  • آیا مدل های ایستاده نیز قابلیت گرمایشی دارند؟

امروز در این مقاله می خواهیم به تمام این سوالات پاسخ دهیم.

کولر گازی ایستاده

قبل از مقایسه این مدل از کولرهای گازی با نوع دیواری، بهتر است با آن ها بیشتر آشنا شویم. کولرهای ایستاده نوعی از کولرهای گازی هستند که فقط شکل ظاهری آنها با نوع دیواری متفاوت است. این سبک از کولرهای گازی نیز قابلیت تولید گرما در فصل زمستان را دارند. ابعاد این کولرهای گازی بزرگتر بوده و فضای بیشتری را در محیط اشغال می کنند. ظرفیت و میزان سرما و گرمایی که کولر گازی ایستاده تولید می کنند بسیار بیشتر از نیاز یک خانه می باشد. معمولا ظرفیت این کولرها بین ۳۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ می باشد. این توان بسیار بالا بوده و از این رو معمولا از کولرهای ایستاده برای تالارهای عروسی، مساجد، شرکت ها، فروشگاه ها و محیط های بزرگ استفاده می کنند. البته کولرهای در ظرفیت و ابعاد کوچک تر نیز به صورت ایستاده تولید می شوند که به آنها پرتابل گویند.

این کولرها به دو صورت اینورتر و معمولی تولید می شوند که تفاوت آنها در میزان مصرف انرژی آنها می باشد. کولرهای با قابیلت اینورتر از مصرف کمتری برخوردار است و در مصرف انرژی به میزان قابل توجهی صرفه جویی می کنند.

شباهت کولرهای گازی ایستاده و دیواری

خیلی از افراد تصور می کنند که کولر گازی ایستاده، فقط از یک بخش داخلی تشکیل شده اند و یونیت خارجی ندارند و به راحتی می توانند آنها در محیط جا به جا کنند. در صورتی که این یک باور غلط است و این سبک از کولرهای گازی نیز مانند کولرهای دیواری، از دو بخش تشکیل شده اند که باید بخش بیرونی آنها را نیز مانند سبک دیواری در فاصله ای نصب کنید که در راندمان و عملکرد کولر، مشکلی ایجاد نکند. سیستم کارکرد و عملکرد هر دو سبک کاملا یکسان می باشد و سیستم کمپرسور مشترکی دارند.

تفاوت کولرهای گازی ایستاده و دیواری
  1. اولین تفاوتی که بین این دو سبک از کولرهای گازی مشخص است، ابعاد آنها است.
  2. اختلاف زیاد بین ظرفیت های نوع ایستاده با زمینی را می توان دومین تفاوت آنها دانست.
  3. به علت ظرفیت زیاد کولرهای ایستاده، لازم است تا از کمپرسور و تجهیزات با ابعاد بزرگتری استفاده شود. همین عامل سبب می شود تا ابعاد آنها نیز بزرگتر شود. این ابعاد و وزن بالا باعث شده تا دیوارها تحمل نصب آنها را نداشته باشند و از این رو آنها را به صورت ایستاده تولید کنند.

ظرفیت بالای آنها باعث می شود تا نوع کاربری آنها با سبک دیواری متفاوت شود. بدین صورت که برای منازل از کولرهای دیواری و محیط های بزرگ و اجتماعی از کولر گازی ایستاده استفاده می شود.

مزایای استفاده از اسپلیت ها ایستاده

کولرهای گازی ایستاده مزایایی دارند که سبب استفاده از آن ها شده است:

  1. از جمله اولین و مهم ترین مزیت آنها ظرفیت و توان سرمایش و گرمایش بالای آنها می باشد.
  2. از دیگر قابلیت های آنها وجود انواع فیلترهای تصفیه هوا و یون زدایی می باشد.
  3. دیگر فاکتور مهم و تاثیرگذار اسپلیت های ایستاده، قابلیت تولید باد گرم و سرد در هر چهار جهت می باشد.
  4. استفاده از کمپرسورهای متنوع اسکرال، روتاری و پیستونی ویژگی مهم دیگر آنها است.
  5. ویژگی دیگری که در کولر گازی ایستاده وجود دارد، دمپر تنگتر آنها است. این عامل باعث می شود تا پرتاب هوای خنک در آنها بسیار زیاد شود تا افرادی که در فاصله های دور از دستگاه قرار دارند، خنکی را احساس کنند.
مصرف کدام کولر گازی بالاتر است؟

بدیهی است برای خنک کردن یک فضای ۵۰۰ متری، به نسبت یک محیط ۱۰۰ متری، به انرژی بیشتری نیاز است. در نتیجه این یک امر بدیهی است که مصرف کولرهای ایستاده بیشتر باشد. اما این را در نظر بگیرید که برای خنک کردن یک محیط ۵۰۰ متری، به چندین کولر دیواری نیاز می باشد که در مجموع مصرف آنها بیشتر از یک کولر ایستاده خواهد شد. با این توضیحات به این نتیجه می رسیم که مصرف بالای اسپلیت های ایستاده مقرون به صرفه می باشد. اما حتما به این نکته دقت کنید که از کولرهای با رده انرژی A استفاده کنید.

صدای فن کولر گازی ایستاده

به غیر از ابعاد و ظرفیت بسیار بالای اسپلیت های ایستاده که آنها را برای مصرف خانگی نامناسب می کنند، صدای زیاد فن آنها نیز عامل دیگری می باشد. این صدای بلند در محیط های تجاری و بزرگ خیلی به گوش نمی رسند اما در محیط های منزل، به شدت آزاردهنده خواهند بود. این عوامل سبب شده تا این کولرها اصلاً برای استفاده مسکونی مناسب نباشند.

نکات قابل توجه هنگام نصب اسپلیت های ایستاده

معمولا کولرهای ایستاده قدیمی که از ظرفیت های بالا برخوردارند، از برق های سه فاز ۳۸۰ ولت و آنهایی که ظرفیت پایینی دارند از برق تک فاز ۲۲۰ ولت استفاده می کنند اما با پیشرفت تکنولوژی، اسپلیت های ایستاده به صورت تک فاز و اینورتر تولید می شوند.
کمپرسور کولر گازی ایستاده، در حین کار گرمای زیادی تولید می کنند. به همین دلیل لازم است تا آنها را در بیرون و مکانی مناسب نصب کنید تا گرمای آنها وارد محیط نشود.

کولرهای ایستاده جی پلاس

کولرهای ایستاده جی پلاس در رنج ظرفیتی 36000، 48000 و 60000 به بازار عرضه شده است و تا دمای 54 درجه سانتیگراد قابلیت کارکرد دارد. از اینرو این دستگاه ها برای شرایط آب و هوایی حاره ای (مناطق جنوبی کشور) مناسب است.

متخصصین تهویه مطبوع شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران به شما کمک می کنند تا کیفیت هوای داخل منزل یا محل کار خود را بهبود بخشید و خانواده خود را راحت تر و ایمن تر کنید. فرقی نمی کند که به دنبال یک تصفیه کننده هوا هستید یا یک سیستم تهویه مطبوع، ما اینجا هستیم تا در هر مرحله از این فرآیند به شما کمک کنیم.

با تکمیل فرم مشاوره خرید آنلاین یا تماس با شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران می توانید از خدمات مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *