معرفی انواع کمپرسور - شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران

کمپرسور را می توان مهمترین و گرانترین قسمت تشکیل دهنده سیستم های تهویه و سیکل تبرید در نظر گرفت. کمپرسورها مانند پمپ ها افزایش دهنده فشار سیال می باشند. عملکرد کمپرسور به این صورت می باشد که با صرف انرژی مکانیکی، گاز مبرد را مکش و طی فرایندی (که با توجه به نوع کمپرسور متفاوت است) پرفشار (حجم کمتر و دمای بیشتر) می کند.

انواع گوناگونی از کمپرسور وجود دارد که برای مصارف صنعتی و عمومی طراحی شده‌اند. این کمپرسورها با توجه به شکل فرایند فشرده سازی و کمپرس کردن گاز (کمپرسور فقط گاز را پر فشار می کند و پمپ فقط مایعات) به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی رایج ترین آن ها می پردازیم:

  1. کمپرسور رفت و برگشتی یا سیلندر پیستونی (Reciprocating Compressor)
  2. کمپرسور روتاری (Rotary Compressor)
  3. کمپرسور اسکرال (Scroll Compressor)
  4. کمپرسور اسکرو (Screw Compressor)
  5. کمپرسور سانتریفیوژ (Centrifugal Compressor)
1- کمپرسور رفت و برگشتی یا سیلندر پیستونی (Reciprocating Compressor):
می توان گفت یکی از قدیمی ترین و رایج ترین انواع کمپرسورهای سیستم های تبرید، کمپرسور پیستونی می باشد. در این نوع كمپرسورها حركت رفت و برگشتی پیستون، گاز مبرد را پرفشار می نماید. کمپرس کردن گاز مبرد در یک کمپرسور پیستونی به کمک رفت‌ و برگشت پیستون در داخل سیلندر انجام می شود. نام گذاری این کمپرسور تا حدودی نشان دهنده شکل فرایند فشرده سازی گاز در این نوع کمپرسورها می باشد.
مصرف برق این نوع کمپرسور بعنوان مهمترین عیب آن باعث شده که کمپانی های معروف تهویه اقدام جدی را نسبت به محدود کردن و کاهش استفاده از آن انجام دهند.

معرفی انواع کمپرسور - شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران
2- کمپرسور روتاری (rotary compressor)

گاز مبرد از طریق حرکت دوار پیستون درون محفظه سیلندر پر فشار شده و به سمت لوله دهش و خروجی حرکت می کند. کمپرسور روتاری به نسبت کمپرسورهای سیلندر پیستونی مصرف برق کمتری داشته و راندمان بالاتری را نیز دارا می باشند و همچنین دارای صدا و لرزش کمتری نسبت به سایر کمپرسورها هستند.

دلایل فوق آنها را به کمپرسورهای محبوب تولیدکننده های بزرگ صنعت تهویه تبدیل کرده است.

معرفی انواع کمپرسور - شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران

3- کمپرسور اسکرال (Scroll Compressor)

این دسته از کمپرسورها دارای دو قطعه حلزونی هستند که یکی ثابت و دیگری متحرک می باشد. حرکت حلزون متحرک درون حلزون ثابت باعث فشرده شدن گاز مبرد بین این دو حلزون شده و فشار لازم را ایجاد می کند.

تولید فشار بالا و عمر طولانی از ویژگی های مثبت و همچنین تقریبا غیر قابل تعمیر بودن (بدلیل بسته بودن ساختار) از ویژگی های منفی این نوع کمپرسورها می باشد.

استفاده از این کمپرسور جهت استفاده در دستگاه های تهویه از ظرفیت 3 تن تبرید تا 80 تن تبرید معمول است.



معرفی انواع کمپرسور - شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیرانمعرفی انواع کمپرسور - شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران
4 – کمپرسور اسکرو (Screw Compressor)

اسکرو در لغت به معنای پیچ است و کمپرسور اسکرو با تجهیزات مارپیچی خود کمپرس کردن گاز را انجام می‌دهد. روتورهای کمپرسور اسکرو شبیه به پیچ هایی که به صورت نر و ماده در داخل یکدیگر می چرخند و گاز مبرد بین مارپیچ ها را به جلو می رانند. این فرایند سبب ایجاد خلا و ورود دائمی گاز مبرد به داخل کمپرسور می شود.

این کمپرسورها دارای نوع بسته (hermetic)، نیمه بسته (semi hermetic) و باز (open) هستند و به ویژه برای ظرفیت های بالای تبرید (80 تن تبرید به بالا) مورد استفاده قرار می گیرند.
مهمترین ویژگی این کمپرسور این است که کمپرس کردن گاز و افزایش فشار، بر خلاف کمپروسورهای دیگر، بصورت پیوسته و بدون وقفه صورت می گیرد.
طول عمر بالا و قابلیت تعمیر دو ویژگی مثبت دیگر این کمپرسور هستند ولی بدلیل حجم و وزن و سطح صدای بالا محدودیت هایی جهت استفاده ایجاد می کنند.

معرفی انواع کمپرسور - شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیرانمعرفی انواع کمپرسور - شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران
5- کمپرسور سانتریفیوژ (Centrifugal Compressor)

کمپرسورها براساس نوع کارکرد به دو نوع کمپرسور جابجایی مثبت (پیستونی، اسکرو و اسکرال) و کمپرسور افزاینده انرژی جنبشی (سانتریفیوژ) تقسیم می شوند.

در واقع در این نوع از کمپرسورها پره‌های دوار فشار گاز را افزایش می دهند. همچنین کمپرسور سانتریفویژ با تنظیم زاویه های پره های ورودی می تواند دبی جریان را کنترل کند. ساختار این کمپرسور عاری از روغن می باشد و ساختاری ساده (درگیری و تماس کم قطعات با همدیگر) دارد.

این کمپرسور می تواند حجم بالایی از سیال را فشرده کند و مناسب ظرفیت ها و تناژهای بالای تبرید می باشد و از نظر مصرف برق بسیار بهینه و مقرون به صرفه است. با توجه به دور بالای این کمپرسورها تولید فشار بصورت یکنواخت و بدون قطعی صورت می گیرد. استفاده از این کمپرسور در پروژه هایی که نشتی روغن به سیستم اسیب می رساند توصیه می گردد. لرزش کم و هزینه اولیه بالا از دیگر ویژگی های کمپرسور سانتریفیوژ است.

معرفی انواع کمپرسور - شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیرانمعرفی انواع کمپرسور - شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران

متخصصین تهویه مطبوع شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران به شما کمک می کنند تا کیفیت هوای داخل منزل یا محل کار خود را بهبود بخشید و خانواده خود را راحت تر و ایمن تر کنید. فرقی نمی کند که به دنبال یک تصفیه کننده هوا هستید یا یک سیستم تهویه مطبوع، ما اینجا هستیم تا در هر مرحله از این فرآیند به شما کمک کنیم.

با تکمیل فرم مشاوره خرید آنلاین یا تماس با شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران می توانید از خدمات مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *