چیلر چیست و چگونه کار می کند - شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران

اطلاع از نحوه عملکرد یک چیلر صنعتی و انواع مختلف آن به شما کمک می کند تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

چیلر چیست؟

چیلر صنعتی یک سیستم خنک کننده است که برای کاهش دمای ماشین آلات، فضاهای صنعتی و سیالات پردازشی با حذف گرما از سیستم و انتقال آن به جای دیگر استفاده می شود. چیلرهای صنعتی برای تنظیم دما در فرآیندهای صنعتی مانند قالب گیری تزریقی، آبکاری فلزات، تولید میدان نفتی و فرآوری مواد غذایی ضروری هستند.

چرا از چیلر استفاده کنیم؟

سیستم های چیلر صنعتی برای فعالیت هایی که در آن حفظ دمای عملیات مورد نیاز است مفید هستند. چیلرها، از آسیب حرارتی به تجهیزات جلوگیری می کنند و از عدم تغییر محصولات نهایی در اثر قرار گرفتن در معرض دمای نامناسب اطمینان حاصل می کنند.

اصول کار

چیلرهای صنعتی بر اساس اصول زیر کار می کنند.

تغییر فاز: هنگامی که خنک کننده مایع گرم می شود، فاز آن به گاز تغییر می‌کند و هنگامی که خنک شود، دوباره به مایع تبدیل می گردد.

شارش گرما: انرژی گرمایی همیشه از ناحیه ای با غلظت بالا به ناحیه ای با غلظت پایین تر جریان می یابد.

نقطه جوش: کاهش فشار روی یک مایع باعث کاهش نقطه جوش آن و افزایش فشار باعث افزایش نقطه جوش آن می شود.

چیلر چگونه کار می کند؟

یک سیستم چیلر صنعتی با یکی از این دو اصل عملیاتی هدایت می شود:

  • جذب حرارت
  • فشرده سازی بخار

چیلرهای جذب حرارت (چیلرهای جذبی)، مبدل‌های حرارتی را یکپارچه کرده و گرما را از هر فرآیند مرتبط خارج می کند و آن ها را به بیرون پخش می کند. مبدل های حرارتی معمولاً از لوله های حاوی سیالات خنک کننده (هوا، آب یا مخلوطی از آب و مایعات دیگر) تشکیل شده اند.

چیلرهای تراکمی بخار (چیلرهای تراکمی) با گردش مایع خنک کننده در لوله ها از طریق فرآیندهایی که نیاز به خنک کننده دارند، به یک اثر خنک کننده دست می یابند. این امر گرما را از هر فرآیند مرتبط به داخل خنک کننده جذب می کند، که سپس به یک سیستم مبرد که سیال چیلر را خنک می کند منتقل می‌شود و آن را برای یک چرخه جدید آماده می کند.

چیلرها از چهار جزء ضروری اواپراتور، کمپرسور،  کندانسور و واحد انبساطتشکیل شده اند. علاوه بر این، هر سیستم چیلر حاوی یک مبرد نیز می باشد.

فرآیند با ورود مبرد کم فشار به اواپراتور شروع می شود. در داخل اواپراتور، مبرد چیلر گرم می شود و باعث تبدیل آن به گاز می شود. در مرحله بعد، مبرد گازی وارد کمپرسور می شود و فشار آن افزایش می یابد. مبرد پرفشار به کندانسور می رود تا گرما را با استفاده از آب خنک کننده برج خنک کننده یا هوای محیط اطراف دفع کند و آن را به یک مایع پرفشار متراکم کند. مبرد تغلیظ شده سپس به واحد انبساط می رود که دارای دریچه ای است که به عنوان دستگاه اندازه گیری برای محدود کردن جریان مبرد عمل می کند.

در نتیجه، فشار مبرد را کاهش داده و فرآیند خنک سازی را دوباره آغاز می‌کند. کل فرآیند به عنوان چرخه تبرید شناخته می شود.

اجزای چیلر شامل موارد زیر است:

  • کندانسور
  • کمپرسور
  • اواپراتور
  • دریچه های انبساط
  • واحد قدرت
  • واحد کنترل
  • جعبه های آب
کندانسور‌‌

کار کندانسور چیلر حذف گرما از مبردی است که در چیلر به گردش در می آید. این امر با گردش آب بین برج خنک کننده و یا دمیدن هوای خنک روی لوله های کندانسور اتفاق می افتد.

کمپرسور

کمپرسور قسمت پیشران هر چیلر است. این شیب فشار لازم برای حرکت مبرد در چیلر برای رسیدن به فرآیند خنک سازی را فراهم می کند. کندانسورهای مختلفی موجود هستند که محبوب ترین آنها کمپرسورهای سانتریفیوژ (گریز از مرکز)، پیچی و نوسانی است.

اواپراتورها

اواپراتور بین شیر انبساط قرار می گیرد, کندانسور گرما را از فرآیندهای در ارتباط با مبرد از گردش خارج می کند. سپس بسته به سیستمچیلر به برج خنک کننده هدایت، یا با هوا خنک می شود.

شیرهای انبساط گرمایی

دریچه‌های انبساط گرمایی که بین کمپرسور و اواپراتور قرار گرفته اند، برای انبساط مبرد عبوری استفاده می شوند. این عمل باعث کاهش فشار و بهبود فرایند حذف گرما از اواپراتور می شود.

واحد قدرت

هر چیلر دارای یک پاور است که جریان انرژی الکتریکی را در سیستم کنترل می کند. اجزای پاور معمولاً شامل استارت ها، پانل های مانیتورینگ برق و قطع کننده های مدار است.

کنترل پنل ها

پنل های کنترل کل فرآیند عملیات خنک کنندگی را تنظیم می کنند. آنها معمولاً سنسورها، آلارم‌ها و صفحه های نمایش را با هم هماهنگ می‌کنند که به کار اجازه می دهد تنظیمات سیستم را برای کنترل حرارتی بهینه تنظیم کند.

جعبه های آب

این قطعات ممکن است بر روی اواپراتور سیستم چیلر یا کندانسور آب خنک آن نصب شوند. هدف آنها هدایت موثر جریان آب است.

انواع چیلرهای صنعتی

سه نوع چیلر اصلی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: چیلرهای هوا خنک، چیلرهای آب خنک و چیلرهای جذبی. همچنین به طور خلاصه به برج های خنک کننده (یک سیستم خنک کننده جایگزین یا مکمل) و چیلرهای ویژه مانند گلیکول و سانتریفیوژ خواهیم پرداخت.

انتخاب چیلر مناسب به شما کمک می کند تا در هزینه ها صرفه جویی کنید، مدت از کار افتادگی را کاهش دهید و راندمان عملیاتی را بهبود بخشید.

چیلرهای آب خنک

این چیلرها از آب یک برج خنک کننده خارجی برای دفع گرمای مبرد گازی در کندانسور قبل از تغییر فاز به مایع استفاده می کنند.

چیلرهای هوا خنک

به جای آب، چیلرهای هوا خنک از هوای محیط برای دفع گرما از مبرد در کندانسور استفاده می کنند. درباره مقایسه چیلرهای هوا خنک و چیلرهای آب خنک در ادامه بیشتر بخوانید.

چیلرهای تراکمی

این نوع چیلر از مبرد برای خنک کردن سیالات و فضاهای پردازش استفاده می کند. از کمپرسور به عنوان نیروی محرکه برای پمپاژ مبرد در اطراف سیستم استفاده می شود.

چیلرهای جذبی

این نوع چیلرها فاقد کمپرسور در سیستم هستند. در عوض، آنها از یک منبع گرما مثل انرژی خورشیدی یا گرمای تلف شده برای هدایت مایع خنک کننده در سیستم استفاده می کنند.

مطالب مرتبط: تهویه مطبوع چیست؟
چیلر جذبی چگونه کار می کند؟

این فرآیند با خنک کننده مایع در اواپراتور شروع می شود که به گاز تبدیل می شود. در مرحله بعد، خنک کننده گازی توسط یک جاذب غلیظ مانند لیتیوم بروماید یا آمونیاک که توسط ژنراتور فراهم شده جذب می شود. در نهایت، در حالی که گرما توسط آب خنک کننده جذب می شود، محلول رقیق شده، خنک کنده را جذب می کند. محلول رقیق مایع خنک کننده و جاذب از طریق مبدل حرارتی به ژنراتور جریان می یابد و در آنجا گرم می شود. مایع خنک کننده از محلول تبخیر، متراکم و دوباره برای خنک شدن به بیرون فرستاده می شود. جاذب که در این مرحله غلیظ شده است نیز بازیافت می شود.

چیلرهای گلیکول

چیلرهای گلیکول انواع خاصی هستند که از پروپیلن گلیکول (یک نوع ضدیخ) در سیستم استفاده می کنند. آنها به طور گسترده در صنایع غذایی مانند تولید الکل و یا برای سیستم های خنک کننده کارخانه های تولید آبجو استفاده می شوند. نحوه عملکرد چیلرهای گلیکول مانند چیلرهای استاندارد می باشد.

چیلرهای سانتریفیوژ

چیلرهای سانتریفیوژ از اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و دستگاه انبساط تشکیل شده اند، اما دارای پروانه های چرخان اضافی هستند که مبرد را فشرده می کنند و آن را در سراسر سیستم منتقل می کنند. آنها برای عملیات خنک سازی متوسط تا بزرگ (از 150 تا 6000 تن تبرید) کاربردی هستند.

موارد استفاده از چیلرهای صنعتی

سیستم های چیلر صنعتی را می توان برای عملیات خنک سازی در صنایع مختلف استفاده کرد. در زیر برخی از رایج ترین آن ها آمده است:

فرآوری مواد غذایی: چیلرهای صنعتی به طور گسترده در تولید و فرآوری مواد غذایی که به دقت بالایی در کنترل دما نیاز دارند، استفاده می شوند. به عنوان مثال، چیلرهای کارخانه شراب سازی برای کنترل دما در طول تخمیر و ذخیره شراب استفاده می شود. به همین ترتیب، چیلرهای نانوایی به خنک سازی میکسر، خنک کننده آب آشامیدنی، و خنک کردن مخازن مخمر کمک می کنند که همگی از اجزای حیاتی یک نانوایی هستند.

پردازش فلز: کنترل دما در فرآیندهای پردازش فلز مانند آبکاری الکتریکی یا آبکاری بدون برق (شیمیایی) برای حذف گرمای اضافی ضروری است زیرا معمولاً برای اتصال فلزات به دماهای بسیار بالا (چند صد درجه) نیاز است. برخی صنایع، از چیلرهای پردازش فلز برای خنک کردن مایع آنودایز (فرآیند الکرولیتی) در مبدل حرارتی یا استفاده از گلیکول یا آب به عنوان محیط خنک کننده برای کاهش دمای داخل مخزن استفاده می کنند.

قالب گیری تزریقی: قالب گیری تزریقی یک روش تولید انبوه برای قطعات پلاستیکی با استفاده از دستگاه قالب گیری تزریقی، گلوله های ترموپلاستیک و قالب است. فرآیند ذوب باید در محدوده دمایی دقیق حفظ شود تا از مشکلاتی مانند ترک، تاب خوردگی و فرو رفتگی های داخلی در محصول نهایی جلوگیری شود. چیلر قالب‌گیری تزریقی می تواند جریانی از مایع فوق سرد شده را برای خنک کردن قالب با سرعتی فوق العاده برای اطمینان از کیفیت مطلوب محصول فراهم کند.

خنک کننده فضا: در کارخانه های تولیدی که گرمای زیادی از ماشین آلات سنگین تولید می‌شود، چیلر می تواند به جلوگیری از افزایش دما در دفاتر و سایر فضاهای کاری کمک کند. آنها همچنین به صرفه جویی در هزینه های خرید کولر های جداگانه کمک می کنند.

تعیین اندازه مناسب چیلر برای استفاده شما

یک چیلر با اندازه مناسب برای فرآیندهای کارآمد و مقرون به صرفه، ماشین آلات و خنک کنندگی فضا بسیار مهم است. Cold Shot (مایع چند جزئی برای تزریق به چیلر) می تواند به شما در تعیین سریع ظرفیت، تناژ و اندازه چیلر بهینه کمک کند.

بیشترین بهره را از چیلر خود ببرید

هزینه نصب و راه اندازی چیلر می تواند بسیار بالا باشد. چیلر باید تا حد امکان به طور بهینه مورد استفاده قرار گیرد تا از هزینه مضاعف در طول استفاده جلوگیری شود. برنامه ریزی و انجام تعمیرات منظم برای سیستم از تعمیرات پرهزینه در دراز مدت جلوگیری می کند. نگهداری چیلر باید شامل بازرسی و تمیز کردن سیم پیچی کندانسور، آب کندانسور و نگهداری مبرد باشد.

متخصصین تهویه مطبوع شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران به شما کمک می کنند تا کیفیت هوای داخل منزل یا محل کار خود را بهبود بخشید و خانواده خود را راحت تر و ایمن تر کنید. فرقی نمی کند که به دنبال یک تصفیه کننده هوا هستید یا یک سیستم تهویه مطبوع، ما اینجا هستیم تا در هر مرحله از این فرآیند به شما کمک کنیم.

با تکمیل فرم مشاوره خرید آنلاین یا تماس با شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران می توانید از خدمات مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *