با گاز r410a بیشتر آشنا شویم - شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران

گاز R410a یک مخلوط هیدروفلوروکربن (HFC) است که به عنوان یک مبرد در سیستم های تهویه مطبوع و یخچال‌ها استفاده می شود. این گاز به دلیل خصوصیات برتر خود در انتقال حرارت، پایداری شیمیایی و کارایی بالا، به یک جایگزین مناسب برای گازهای سنتی مانند R22 تبدیل شده است. با توجه به اثر مضر گازهای CFC و HCFC بر محیط زیست، R410a به عنوان یک گزینه پایدارتر و دوستدار محیط زیست شناخته می شود. این گاز به خوبی در دماهای بالا عملکرد دارد و به دلیل داشتن فشار کاری بالا، برای سیستم های باز و بسته تهویه مطبوع مناسب است. به علاوه، استفاده از R410a بهبود در بهره وری سیستم ها و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای منجر شده است.

گاز R410a از چه موادی تشکیل شده است؟

گاز R410a از ترکیب دو گاز R125 و R32 با نسبت برابر 50 به 50 ساخته می شود. این گاز دارای سرمادهی بسیار مناسبی است و نقطه جوش آن در حدود 51- درجه سانتی گراد اتفاق می افتد. این ماده در مقایسه با سایر گازهای مصرفی مانند R22 دارای نقطه جوش بسیار پایین تری است و بنابراین بازدهی بیشتری دارد. از سویی دیگر R410a به خوبی با محیط زیست سازگار است و تاثیر بسیار کمی بر روی لایه ازن می گذارد. مجموعه این خواص با یکدیگر باعث شده است تا این گاز به عنوان مبرد در بسیاری از سیستم های تبریدی کوچک مانند کولرهای گازی، به عنوان بهترین مبرد حضور داشته باشد.

مبرد چیست؟

مبرد، ماده ای است در فاز گاز یا مایع که به منظور کاهش دمای یک ناحیه، در فرآیند تبرید مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در سیستم های یخچال خانگی، کولرهای اسپلیت، سیستم های سردخانه ای، سیستم تهی کنند، وجود دارد. به همین دلیل، گاز مبرد در سیستم های تهویه مطبوع و برودتی نیز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

گاز مبرد R410a چیست؟

گاز مبرد R410a نوع جدیدی از مبرد و جایگزینی برای گاز مبرد R22 است. این مبرد جدید بدون کلر است و بسیاری از دستورالعمل های جدیدتر زیست محیطی را رعایت می کند. (دستورالعمل های زیست محیطی) از آن جایی که در مبرد R410 کلر وجود ندارد. بنابراین آسیب‌های را که سایر گاز‌های قدیمی به لایه اوزون وارد می‌کنند را ندارد. این گاز از ترکیب دو گاز R125 و R35 به صورت ترکیبی 50/50 تشکیل شده است.

تاریخچه گاز مبرد R410a

شرکت کریر اولین شرکتی بود که یک سیستم تهویه مطبوع تجاری مبتنی بر R410a را در سال 1996 وارد بازار کرد. بعد از این تغییر؛ مبرد R410a بهترین جایگزین برای سیستم های تهویه مطبوع تجاری و مسکونی در سراسر جهان شناخته شده است.

آیا گاز R410a سمی ‌است؟

گاز مبرد R410a سمیت کمی دارد. اما در صورت استشمام در غلظت های بالا می تواند باعث سرگیجه و از دست دادن تمرکز، در سطوح بالاتر منجر به افسردگی CNS، خفگی یا آریتمی قلبی بشود. بنابراین هنگام استفاده از فرآورده های گاز مبرد باید به دستورالعمل های آن توجه کرد.

روغن سازگار با گاز مبرد R410a

روغن های سازگار با این نوع مبرد از نوع روغن سنتتکیک و مصنوعی می باشد.

نحوه شارژ کردن کولر گازی با گاز R410a

در متن بالا از سایت صنایع برودتی دکتر کول به صورت مختصر با گاز مبرد R410a آشنایی پیدا کردید. باید به این نکته توجه کنید که؛ این گاز محصول جدیدی است. در اکثر کولر گازی های اسپلیت امروزی و دستگاه های اینورتر از این مبرد استفاده می گیرد.

مراحل انجام کار

در مواجهه با هر نوع کولر گازی، ابتدا قبل از هر عملی باید به برچسب مشخصات فنی آن توجه کنید. در صورتی که با کولر گازی اسپلیت اینورتر مواجه شدید. ابتدا از نوع گاز و مقدار به کار رفته در این نوع سیستم مطمئن شوید. مقدار حجم گاز درج شده روی برچسب مشخصات فنی برای 5 متر لوله محاسبه شده است. اگر در هنگام نصب کولر اسپلیت نیاز به بیش از 5 متر لوله باشد. باید به ازای هر متر لوله 20 گرم گاز مبرد به سیستم اضافه گردد. اما اگر هنگام شارژ گاز مبرد R410a ترازو نداشتید، با رعایت موارد زیر می توانید دستگاه کولر اسپلیت را شارژ کنید.

خالی بودن کولر از گاز R410 بصورت کامل

اگر سیستم کاملا فاقد گاز مبرد بود، بهترین و اصولی ترین روش برای شارژ گاز به‌ صورت وزنی است که با استفاده از ترازو مقدار مورد نیاز گاز شارژ می شود. دقت داشته باشید که قبل از اقدام به شارژ گاز مبرد، باید دلیل و علت تخلیه گاز را شناسایی و برطرف کنید. باید دانست که به دلیل ترکیبی بودن این نوع گاز، در صورت نشت بیش از 15درصد از حجم مبرد باید شارژ کامل صورت گیرد.

کمبود گاز مبرد در کولر گازی اینورتر یا اضافه کردن گاز R410a

هنگام برخورد با کولر گازی اسپلیت که گاز آن بر اثر نشتی یا هر علت دیگر کم شده است. موارد زیر از عمده دلایل کمبود یا نشتی گاز مبرد در کولرهای گازی هستند:

  1. سفت نبودن مهره های و اتصالات
  2. نشتی در پنل داخلی یا خارجی
  3. نشت شدن لوله های واسط
اصولی ترین و علمی ترین روش برای شارژ گاز R410A چیست؟

اصولی ترین و علمی ترین روش این است که اگر 10% تا 15% بیش‌تر از گاز کل سیکل برودتی کم شده است. حتماً باید تمام گاز را خالی کرده و دوباره آن را شارژ کنید. ولی اگر کم‌تر از مقدار ذکر شده از سیکل برودتی گاز مبرد کم شده بود، فقط شارژ گاز مقدار کم شده لازم است.

نکته: البته که روش بالا روش علمی و اصولی شارژ گاز R410a کولر گازی اینورتر است. ولی اگر شارژ کردن به صورت غیر اصولی انجام بشود منجر به اثرات زیر می شود:

  1. سیستم بازده و سرمای کافی را نخواهد داشت.
  2. در درازمدت باعث صدمه زدن به کمپرسور می شود.
  3. روغن کولر گازی را فاسد می کند.

متخصصین تهویه مطبوع شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران به شما کمک می کنند تا کیفیت هوای داخل منزل یا محل کار خود را بهبود بخشید و خانواده خود را راحت تر و ایمن تر کنید. فرقی نمی کند که به دنبال یک تصفیه کننده هوا هستید یا یک سیستم تهویه مطبوع، ما اینجا هستیم تا در هر مرحله از این فرآیند به شما کمک کنیم.

با تکمیل فرم مشاوره خرید آنلاین یا تماس با شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران می توانید از خدمات مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *