روش های کاهش مصرف انرژی در سیستم های تهویه مطبوع - شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران

در پرتو رشد روزافزون فناوری و افزایش نگرانی های محیط زیست، مسائل مرتبط با مصرف انرژی در سیستم های تهویه مطبوع به عنوان یکی از چالش های اصلی مدیریت خانه های هوشمند برجسته شده است. در این راستا، توسعه روش های کاهش مصرف انرژی در این سیستم ها از اهمیت چشمگیری برخوردار است. از جمله رویکردهای مورد توجه در این زمینه، بهینه سازی عملکرد دستگاه های تهویه مطبوع، استفاده از سنسورهای هوشمند برای تشخیص دقیق نیازهای گرمایی و سرمایی محیط، و اتخاذ سیستم های مدیریت هوشمند برای تطابق دقیق با شرایط محیطی متغیر اشاره می شود. این مقاله با هدف ارتقاء بهره‌وری انرژی و بهبود عملکرد این سیستم ها در آینده‌ای پایدار و هوشمند، به بررسی جزئیات و تأثیرات این روش ها در سیستم های تهویه مطبوع می پردازد.

کنترل مصرف انرژی در سیستم های تهویه مطبوع

سیستم های تهویه مطبوع از تجهیزات مفیدی برای افزایش راحتی و آسایش ما هستند. اما هر کدام از آنها به ‌تنهایی مصرف انرژی بالایی دارند. کاهش مصرف انرژی سیستم های تهویه مطبوع از چالش‌های جدی ما در هر فضای ساختمانی است.
کاهش مصرف انرژی در سیستم تهویه مطبوع بیشتر از هزینه انرژی متوجه طول عمر مفید خود دستگاه است. دستگاهی که در شرایط بهینه تر با کارکرد در مدت زمان کوتاه تر و برای کنترل دما در محدوده دمای کمتر فعالیت کند، قطعاً طول عمر مفید بیشتری هم دارد.

راهکارهایی برای کاهش مصرف
1. سیستم تهویه مطبوع با ظرفیت مناسب تهیه کنید

اولین قدم برای کاهش مصرف انرژی در سیستم تهویه انتخاب مناسب خود آنها است. این سیستم ها ظرفیت محدودی دارند و برای کار در فضاهای معین از ساختمان طراحی شده اند. ظرفیت انواع سیستم تهویه مطبوع را بر حسب کیلو وات و یا تن تبرید و… معرفی می کنند. نیازی نیست تا خیلی در قید و بند این واحدها باشید و بخواهید تا محاسبات آنچنانی تطابق مساحت بنا با ظرفیت سیستم را انجام بدهید. فقط کافی است با افراد فنی و متخصص مشورت کنید و سیستمی که ظرفیت مناسبی را دارد، تهیه کنید. اکنون سیستمی را که با ظرفیت ساختمان شما هماهنگ باشد را انتخاب می کنید.

2. از فیلترهای هوای مناسب استفاده کنید

فیلتر هوا بخش الحاقی در سیستم های تهویه مطبوع است که معمولاً حین خرید دستگاه همراه آن عرضه می شود. اما پس ‌از مدتی باید آن را تعویض کنید. در این ‌صورت بهتر است از فیلترهایی با مش مناسب تهیه کنید. این فیلترها قرار است هوای اتاق را از ذرات کوچک و آلایندگی های معلق پاک کند، اما هر اندازه قدرت پاکسازی آنها بیشتر باشد، قطعاً مقدار هوادهی سیستم نیز کاهش پیدا می کند. توصیه نمی کنیم تا بهره مندی از فیلترهای مرغوب را کنار بگذارید. ولی توصیه می کنیم که ظرفیت فیلتر سیستم تهویه مطبوع را با توجه به ابعاد فضا انتخاب کنید.

3. از قابلیت‌ها و امکانات سیستم تهویه مطبوع خود اطلاع داشته باشید

عدم آگاهی کافی از امکانات و قابلیت ها و حتی روش راه اندازی می تواند برای شما مشکل ساز باشد. که بسیاری از ما حین کار با سیستم های تهویه مطبوع به آن بر می خوریم. این سیستم ها دارای قسمت های مختلفی برای ایجاد انواع سناریوهای تهویه مطبوع هستند. تمامی این گزینه ها و امکانات در دفترچه راهنمای محصول ذکر شده ‌است که بهره‌مندی مناسب از آنها در کاهش مصرف انرژی سیستم های تهویه مطبوع بسیار تأثیرگذار است. این در حالی است که گاهاً اصرار ما برای بهره مندی از یک گزینه ثابت در کارکرد تهویه مطبوع با شرایط مختلف محیط اتاق همخوانی نداشته باشد که قطعاً به کارکرد طولانی تر و عدم بهره مندی مفید از دستگاه منجر خواهد شد.

4. فیلترها را به ‌موقع تعویض کنید

تعویض به‌ موقع فیلترها از بهترین راهکار کاهش مصرف انرژی تهویه مطبوع است. فیلترها به‌ مرور زمان و با عبور جریان پیوسته هوا به ‌علت جذب و پاکسازی ذرات معلق و گرد و خاک ها مسدود می شوند. مسدود شدن فیلتر نیز مانع از جریان پیدا کردن مناسب هوا شده که منجر به فشار بیشتر به سیستم تهویه مطبوع خواهد شد، بنابراین مصرف انرژی افزایش پیدا می کند. در عین ‌حال طول عمر مفید دستگاه نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

5. از سیستم کنترل هوشمند استفاده کنید

کنترل دستی دما روش قدیمی و کاملاً ناکارآمد است. در این روش دستی نمی توانیم شرایط محیط را در حالتی پایدار قرار دهیم. مثلاً دمای اتاق یا خیلی سرد و یا خیلی گرم می شود. از طرفی ممکن است که نسبت ‌به کنترل سیستم تهویه مثلاً خاموش کردن آن در صورت سرد شدن اتاق بی تفاوت شویم. در این حالت عملاً سیستم شما خیلی فراتر از نیاز محیط کار می کند. اما با بهره‌مندی از سیستم های کنترل هوشمند می توانیم مدیریت شرایط محیط مانند دمای اتاق را بر عهده خود سیستم گذاشته و از شرایط پایدار در کنترل دما و محیط اتاق لذت ببریم.

مطالب مرتبط: VAV Box چیست؟
6. از VAV Box برای کنترل جهت جریان و حجم هوا استفاده کنید

بسیاری از سیستم های تهویه مطبوع نوین دارای قابلیت VAV Box هستند. VAV Box در واقع دمپرهای هوشمند کنترل جهت جریان هوا هستند که با توجه به شرایط دمایی اتاق برای توزیع کنترل شده جریان هوا کارایی دارند. اما در سیستم های قدیمی خصوصا کانال های تهویه هوای کلاسیک، دریچه های نه ‌چندان کارآمد با دمپرهای دستی تعبیه شده ‌است که کل هوا را بدون بهره‌مندی از مدیریتی خاص در محیط ساختمان پمپاژ می کنند. می توانیم با نصب این دریچه های هوشمند روش توزیع هوای سیستم تهویه مطبوع را تحت کنترل داشته باشیم.

7. در یک دمای ایده‌آل زندگی کنید!

قرار نیست تا در ایام تابستان به بهانه هوای گرم بیرون، محیط داخل ساختمان را سرد کنید. از طرفی نیاز نیست تا در ایام سرد زمستانی در محیط خیلی گرم فضای داخلی ساختمان زندگی کنید. خنک بودن یا گرم بودن ساختمان لزوماً بهره‌مندی از حداکثر سرمایش و یا حداکثر گرمایش نیست. با تصمیم‌گیری در یک دمای ایده‌آل مناسب فصل های مختلف سال در کاهش مصرف انرژی سیستم های تهویه مطبوع کاملاً تأثیرگذار هستید. دمای ایده‌آل نه‌ تنها باعث آسایش شما برای حضور در محیط ساختمان می شود، بلکه حتی در کارکرد سبک تر سیستم تهویه مطبوع نیز تأثیرگذار است.

8. از وسایل گرمازای کمتری در محیط ساختمانی استفاده کنید

این نکته روش کاهش مصرف انرژی سیستم تهویه در ایام تابستان است. چرا که قرار است تا با کمتر شدن وسایل گرمازا به تلاش سیستم تهویه برای کاهش دما و رسیدن تا دمای مطلوب یاری دهیم. این وسایل گرمازا متنوع هستند و لامپ های رشته ای متداول‌ترین آنها است. حتی شعله های اجاق گاز خانه نیز تأثیر منفی در عملکرد بهینه سیستم تهویه مطبوع دارد. این چالش در حد فاصل عبور فصل سرما تا فصل گرما بیشتر نمایان است. در چنین زمان هایی ممکن است مادامیکه بخاری یا شوفاژ خانه فعال است، برای روشن کردن سیستم تهویه مطبوع اقدام کنید.

9. درزهای ساختمان را عایق‌بندی کنید

با نصب پرده و یا بستن پنجره ها صرفاً جریان هوا و تبادل دما را به ‌طور کامل متوقف نخواهید کرد. نصب پرده و یا بستن پنجره یک راهکار خوب می باشد به شرط آنکه از عدم تبادل هوا در پنجره اطمینان داشته باشید. پنجره های پیشرفته امروزی درز‌بندی خوبی دارند و وقتی بسته هستند، عملاً هیچ تبادل هوا از محیط داخل به خارج و یا برعکس اتفاق نمی افتد. اما پنجره های قدیمی این‌طور نیستند. ولی می توانید با عایق‌بندی درزها چه در محل بازشوی پنجره ها و یا درب ها و هر بخش بازشوی دیگر ساختمان تأثیر چشمگیر در کاهش مصرف انرژی سیستم های تهویه مطبوع داشته باشید.

10. نصب کردن سیستم تهویه مطبوع در مکان مناسب خانه یا ساختمان

در مکانی کاملاً باز با قابلیت بهره‌مندی کامل از جریان هوا باشد. نصب در مکان های بسته، کنج دیوارها و یا ارتفاع بلند نزدیک سقف و … عملاً از قابلیت کارکرد مفید دستگاه کم می کند.

در مکان با تسلط کامل به فضا قرار بگیرد. سیستم تهویه مطبوع شما باید به ‌راحتی جریان هوای سرد یا گرم خود را در کل محیط هدف توزیع کند. لذا نصب سیستم در راهروها، پشت درب ها، فضاهای منتهی به عرض اتاق و… باعث عدم کارکرد بهینه آن خواهد شد.

سیستم در مجاورت تجهیزات گرمایش یا سرمایش نصب نشود. مثلاً سیستم تهویه مطبوع خانه را در کنار آب گرم کن یا یخچال نصب نکنید.

11. از سرویس به‌ موقع سیستم تهویه مطبوع غافل نشوید

این سیستم ها به ‌مرور زمان مستهلک می شوند و یا در اثر کارکرد طولانی از حالت تنظیم خارج خواهند شد، لذا به سرویس دوره ای نیاز دارند. این سرویس چک لیست کاملی از بازدید و بازرسی تمامی بخش های سیستم تهویه مطبوع است. لذا صرفاً با بررسی چند آیتم سرویس دوره ای انجام نمی‌شود و لازم است تا برای بهره‌مندی هر چه مفیدتر از سیستم تهویه مطبوع مراحل انجام سرویس‌ نزد افراد متخصص صورت بگیرد.

12. در صورت خرابی از قطعات اصلی با کیفیت مناسب استفاده کنید

بخشی از عملکرد نامناسب و پرمصرف سیستم های تهویه مطبوع به ‌علت خرابی قطعات و یا بهره‌مندی از قطعات یدکی بی‌کیفیت است. این در حالی است که با تعمیرات به‌ موقع و بهره‌مندی مناسب از قطعات یدکی در مصرف انرژی سیستم های تهویه کاملاً تأثیرگذار هستید.

13. از بخش‌های بیرونی سیستم در مقابل نور خورشید محافظت کنید

بخشی از سیستم های تهویه مطبوع ساختمان در خارج از محیط ساختمان نصب می شوند. یونیت اسپلیت های کولر گازی یک نمونه‌ی ساده و آشنا از چنین بخش های خارجی است. این یونیت نیز باید در شرایط بهینه قرار بگیرد که قطعاً تحت تأثیر تابش مستقیم نور خورشید نمی تواند عملکردی بهینه در کارکرد سیستم تهویه مطبوع داشته باشد.

14. در حین سرویس سیستم تهویه از پمپ وکیوم برای تولید خلأ استفاده کنید

سـیستم های تهویه دارای گازهای مبرد هستند که داخل یک سـیکل بسته از تبخیر و میعان هوای خنک مورد نیاز شما را تولید مـی کنند. هر نوع ناخالصی مـانند رطـوبت و یا هـوای باقیمانده در سـیستم بسته مبرد تهویه مانع از عملکرد بهینه دسـتگاه می شود. لذا اسـتادکاران حین راه‌اندازی این سـیستم ها از پمپ های وکیوم برای تخلیه کـامل هوا و رطوبت داخل لوله های تهویه مطبوع استفاده می کنند تا در حین تخلیه گاز مبرد هیچ ناخالصی وجود نداشته باشد.

15. لوله‌های بیرونی سیستم تهویه مطبوع را عایق‌بندی کنید

برای جریان گاز مبرد میان یونیت بیرونی و بخش اسپلیت داخلی از لوله های مسی استفاده می‌شود. این لوله ها باید عایق باشند تا هر نوع تبادل حرارتی آنها با محیط متوقف شود. در غیر این صورت بخشی از توان سرمایش تهویه در حین عبور گاز مبرد میان دو بخش سیستم تلف خواهد شد.

16. از تایمر دستگاه برای خاموش شدن اتوماتیک سیستم استفاده کنید

لزومی ندارد تا سیستم تهویه مطبوع شما برای مدت طولانی مادامیکه واقعاً نیازی به آن ندارید، کار کند. با استفاده از تایمرها که برای کنترل دستگاه طراحی ‌شده اند سیستم را زمانبدی کرده و هوای اتاق را مطلوب نگه دارید مخصوصا شب زمان خواب، خواب شیرین و آسوده در هوایی لطیف را تجربه کنید.

17 .سیستم تهویه قدیمی خود را تعویض کنید

توصیه می کنیم تا سیستم تهویه مطبوع قدیمی خود را تعویض کنید. اما قطعاً در همین لحظه با توجه به قیمت بالای سیستم های پیشرفته در مقابل این توصیه مقاومت می کنید. ولی دقت کنید که یک سیستم مستهلک قدیمی دیر یا زود جدا از هزینه بالای مصرف انرژی دچار استهلاک شده و نیاز به تعمیرات پیوسته و پیچیده دارند. تا زمانی‌که سیستم شما به‌ خوبی کار می کند و یا نیاز به سرویس و تعمیر جزئی دارد، از آن استفاده کنید. اما با سیستم های پرخرجی که دائماً خراب هستند، مدارا نکنید و بهتر است برای خرید سیستم جدید برنامه‌ریزی کنید.

متخصصین تهویه مطبوع شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران به شما کمک می کنند تا کیفیت هوای داخل منزل یا محل کار خود را بهبود بخشید و خانواده خود را راحت تر و ایمن تر کنید. فرقی نمی کند که به دنبال یک تصفیه کننده هوا هستید یا یک سیستم تهویه مطبوع، ما اینجا هستیم تا در هر مرحله از این فرآیند به شما کمک کنیم.

با تکمیل فرم مشاوره خرید آنلاین یا تماس با شرکت مهندسی و مشاوره صنایع مبتکران گلدیران می توانید از خدمات مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *